středa 6. října 2010

Práva a povinnosti

Každý z nás máme dopodrobna nastudována naše práva. Co si můžeme bez potíží dovolit coby chodec, cyklista nebo motorista. Ohledně povinností je to už ale horší. Jako motorista to máme jednoduché - naše povinnosti jsou zkoušeny při skládání zkoušek, každá změna se dříve či později objeví i ve zprávách a na internetu. Při naší možné chybě nás navíc chrání několik tun oceli. Cyklista už to má horší. U každé chyby je riziko, že ji zaplatí životem, zkoušky žádné neskládá a po novinkách se musí pídit na specializovaných webech. A chodec? Cože, i on má nějaké povinnosti? O tom přeci nikdo nikdy nemluvil!! To mi jako seberou chodecký průkaz? To si teda můžou dovolit. Chůzi po sinici se přeci vyhýbám (nebo jdu přesně podle pravidel) a všude jinde jsem pán! Chodník je jenom můj, tam nikdo jiný nesmí. Na cyklostezku si taky troufnu, cyklisté přeci MUSÍ být tolerantní (snad si nechtejí hrát na výhradné vlastníky, ts). A pak přijde šok. On mě chce někdo poučovat o tom, na jaké straně chodníku mám jít. A kolik nás smí jít vedle sebe. A já prý dokonce NESMÍM na cyklostezku! No to jsou mi novinky... ale ony jsou staré stejně dlouho, jako onen chodník. Stejně tak, jak nesmí cyklista na chodník, tak i chodec má cyklostezku výslovně zapovězenou. Smí pouze na tu komunikaci, na kterou ho opravňuje vstoupit příslušná dopravní značka. Nedávno mi jedna kamarádka napsala, že kdyby potkala cyklistu na chodníku, tak ho snad srazí z kola a jestě ho zmlátí. Bože ale chraň, kdybych jí napsala stejně útočnou větu o chodcích na stezce. To by bylo řečí o tom, že jsem netolerantní militarista. O pokutách při chůzi na špatné straně nebo při třech a více lidech vedle sebe si můžeme nechat jen zdát. Skoro každý policista je schopen (a ochoten) pokutovat cyklistu, který se proviní na chodníku, málokdy se ale odhodlá pokutovat chodce. Vždyť přece nejde o život. A pomalu jedoucí cyklista je snad vrah? Já osobně mám pár míst v Praze, kde jedu po chodníku. Pomalu a opatrně - nicméně po chodníku. A to vždy proto, abych byla ohleduplná ke svému okolí. Například uvnitř Vyšehradského tunelu vede kolo jen sobec. Už jeden vedoucí cyklista totiž zcela zablokuje chodník a nedejbože když se sejdou dva proti sobě. A co vy? Opravdu chodíte a jezdíte tak jak se má? A co ostatní kriminalita? Je mezi Vámi někdo, kdo žije bez vypálených cédéček, ne zcela legálního software, okopírovaných knih? Zažil někdo alespoň měsíc svého života, kdy by neporušil žádný zákon (či jeho dodatek)?

Žádné komentáře:

Okomentovat