sobota 18. dubna 2015

Velká jarní cyklojízda/cyklochůze Blankou 2015

Nejsem zrovna příznivcem pelotonů a vůbec jízdy ve velké skupině kol, dvakrát do roka však dělám výjimku. Je to jarní a podzimní cyklojízda. Po zkušenostech z minulých ročníků trvám na doprovodu svého muže a pokud možno i nějakých kamarádů. Při jízdě si totiž ráda povídám (výhoda elektrokola) a navíc jsem lehce konfliktní typ a jeden „dialog“ s policií mi bohatě stačil.
Letos na mě Vráťa spiklenecky pomrkával, že jarní jízda bude stát za to... a ať se nechám překvapit. Nakonec to nevydržel a pár dní před jízdou z něj vypadlo, že trasa povede skrz tunel Blanka! Dostala jsem svolení na nalákání pár svých kamarádů a mohla jsem začít spřádat plány. Dokonce se mi splnil tajný sen a včas dorazil nádherný nový cosplay služky ze seriálu Black butler (pro neznalé – japonský animovaný seriál). Baterie od kola jsem dala nabíjet už dva dny dopředu (sice jim stačí jen čtyři hodiny, ale jistota je jistota). Taky se mezi řečí zmínil o tom, že budou mít k dispozici cca sto reprobedýnek a že prý stačí mít bluetooth a playlist. No, mám sice přehrávač, leč modrý zub nemá... nadhodila jsem možnost propojení kabelem – kupodivu to šlo a tak jsem si hned jednu bedýnku zamluvila. Takřka neřešitelným problémem se ukázalo, že potřebuji svých cca 190 hodin muziky zredukovat na 2,5. Trvalo mi to den a půl a stejně jsem se dostala na hodnotu 3,9. To už mi manžel sliboval, že je k dispozici i jedna extra velká bedna a bude prý má. Naneštěstí (naštěstí?) se ji nepodařilo rozchodit a já se musela spokojit s obyčejnou.
Den před cyklojízdou mě také nemile překvapila mladší dcera, která začala pokašlávat. Raději jsem zalarmovala babičku a na jízdu vyrazila jen se starší dcerkou. Koneckonců, cyklojízda měla končit až okolo deváté večer – a to je i na tu pětiletou dost pozdě... natož pro tu tříletou. Žádné další potíže už nenastaly a mohlo se vyrazit na místo srazu.
V hloubi duše jsem introvert (ač to moc lidí netuší) a tak jsem se červenala až na patách, když jsem vyzvedávala Fanynku ve školce už převlečená ve viktoriánské módě. K dokonalosti mi chyběl jen bílý čepeček (ten se mi ale podařilo pár dní předtím poničit a tak čeká na „opravu“). Učitelky chvíli koukaly perplex, zato děti se na mě sesypaly. Tolik chvály jsem už dlouho neslyšela. Fanny se dmula pýchou a nevěděla, jestli se má dřív chlubit mým kolem, svýma novýma rukavičkama, nebo mým oblečením. O tom, že jede na výlet do Blanky už věděli ve školce všichni. Po nezbytném zdržení jsme obě sedly na kolo a rychle vyrazily směrem na metro. Na Hájích je naštěstí prostroný výtah a tak jsme byly na Hlavním nádraží v cuku letu. Tam už čekal Vráťa a ochotně mi mé nákladní kolo vyvezl po eskalátorech nahoru. V kanceláři Auto*Matu jsme si vyzvedli poslední drobnosti, ošetřili Fanynčino školkové poranění (které si stihla udělat chvíli před odjezdem) a jeli jsme rychle na Jiřího z Poděbrad. Tam už bylo náměstí skoro plné a za půl hodiny se mělo vyrážet.

Mé oblečení a kolo budily zaslouženou pozornost a já nevěděla, komu pózovat dřív. Buď jsem vysvětlovala historii kola, nebo význam slova cosplay. Do toho přišlo hned několik kamarádů a já měla hned veselejší náladu. Pár jich samozřejmě také nedorazilo, co se dá dělat. Asi jsem vypadala nějak moc důležitě – lidi se mě totiž chodili ptát na trasu jízdy, organizační věci a tiskové zprávy. Lehce mi to lichotilo a tak trošku i děsilo. Po půl hodině už byla Fanny otravná jak zimnice a jízda pořád ne a ne jet. Konečně se ozval hlas moderátora a po nezbytných informacích (které stejně většina ihned zapomněla a vesele ignorovala) se dav dal do pohybu. Jako první zcela ignorovali pokyn k tomu, že cyklisté nesmí na trávník... a pak hned i další několikrát opakovanou poučku, že zapovězeny jsou i chodníky... nejradši bych ty hluchoty mlátila po hlavách. A to jsem ještě netušila, že tunel zafunguje jako nějaké magické kouzlo a zapomenou i na veškeré pokyny o bezpečné jízdě v něm. Ach jo...
Naše skupinka byla skoro na konci pelotonu. Trpělivě jsme tedy čekali další takřka půl hodinu, než jsme se dostali na silnici. Zapnula jsem bedýnku a přehrávač a ujala se své role místního DJ. Těšila jsem se také, že konečně nasednu na kolo a pojede se. A ejhle, procházka pokračovala. Kdesi před námi se udělal špunt a nakonec jsme pěšky došli až k magistrále. To, že jsem na kolo nasedla, dvakrát šlápla a sesedla ani nepočítám jako jízdu. Nové boty se celkem osvědčily, jen na povrchu silnice lehce klouzaly. Fanny se navíc vůbec nelíbilo, že se nejede a ze svého místa na mě pořád křičela, že tohle není koloběžka nebo kočárek, ale kolo... tak ať nasednu a jedu!!! Nějak nedokázala pochopit, že není kam. Had lidí byl kompaktní a nebezpečný. A lidské nervy jen hrály. Zvlášť na křižovatce už to bylo skoro až o rvačku, přítomní špuntaři mají můj obdiv. Úsek na magistrále měla ohlídat policie a dle mého osobního názoru se na to prostě vykašlali. Nenechali pro cyklisty ani jeden volný pruh a tak se skoro sedm tisíc lidí smýkalo okolo stojících i jedoucích aut. Napružení řidiči také nebyli zrovna ochotní a vůbec jim nevadilo, že v pelotonu jsou i malé děti a že je jejich troubení a předjíždění děsí a (jako většina normálních dětí) na to reagovaly panikou a pláčem. Řvát na desetiletého prcka věty typu: „To je nehoráznost! Takový blázny by měly zavřít!“ mi přijde mírně scestné a nedospělé (a to ještě milosrdně vypouštím sprostá slova). Já jsem se negativním reakcím kupodivu docela vyhnula – díky svému neobvyklému oblečení. Několikrát se stalo, že naštvaný řidič se otočil mým směrem, zasekl se, řekl něco ve smyslu: „Tééda, co to má na sobě??“ a většinou se dokonce i usmál! Tak aspoň trošku jsem jim zvedla náladu. Na konci magistrály se konečně silnice kapku uvolnila a mohlo se jet. Rychle jsme tedy vyrazili přes Husákovo ticho na most a přes něj na druhou stranu řeky do Chotkových sadů. Tam se kolona opět zastavila a pěšky jsme došli až k ústí Blanky.
To už byla pěkná tma a holka začínala být unavená. Už dávno měla po večerce. Naštěstí jsem s sebou měla dost jídla a pití a jelikož jsem kolo vedla, bylo docela bezpečné se cestou k tunelu najíst. U ústí tunelu na nás ještě stihl jeden z hlídajících dělníků zavolat, že za 300 metrů je sanitka a ať si dáme pozor. Sedla jsem tedy na kolo a vyrazila.
Prvním dojmem bylo to, že se citelně ochladilo. Dalším byla náhlá ztráta orientace. Myslela jsem, že jedu ještě stále po rovině a až zavolání zezadu od Fanny: „Mami, brzdi!“ mě probudilo. Vždyť já to svištím prudce z kopce! A to ještě ke všemu na dost kluzkém povrchu! Asfalt uvnitř tunelu má totiž odlišné složení než obyčejná silnice. Začala jsem tedy opatrně brzdit a po zbytek jízdy jsem si už dávala pořádný pozor. Bohužel jsem byla jedna z mála. Většina lidí se začala chovat jak blázni a následky na sebe nenechaly dlouho čekat. A i přes veškerou opatrnost jsem si nakonec z tunelu odnesla modřinu na koleni. To když u výjezdu z tunelu přede mne nečekaně přejel můj vlastní manžel a zastavil. On zastavil na místě, já až o jeho zadní kolo. A mé koleno se kleplo o můj vlastní rám. To bylo naštěstí jediný tmavý flek na této jízdě. Ještě jsme se projeli po Trojském mostě a u metra Nádraží Holešovice jsem rázně zavelela k zastavení. Fanny už chtěla rychle domů a já neměla ani trochu náladu na afterparty. Nechala jsem si tedy svést kolo po eskalátorech dolů a do cíle dojel Vráťa už bez nás.
Já mezitím v metru trpělivě vysvětlovala ostatním cestujícím, proč je tam najednou tolik kol. Někteří věděli, že nějací cyklisté měli v plánu projet tunel a tak se ptali na dojmy. Ostatní trochu brmlali, ale s trochou tolerance a spolupráce všech stran se dalo dojet až na Háje. Zvláště starším ročníkům jsme buď uvolňovali místa k sedačkám, nebo nabízeli svá kola místo držících tyčí. Stačilo pár úsměvů a hned bylo i v narvaném vagonu krásně. Pobavilo i hlášení řidiče metra, kterého vyvedlo z míry to, že cyklisté nastupovali do vagonu bez řádu. Všechny však zmátl tím, že ohlásil, že k nastupování jsou určeny pouze každé čtvrté dveře – skoro až bylo vidět, jak každý najednou počítá a tipuje, jestli nastupuje správně. Přitom stačilo říct, že se tím myslí každé poslední dveře soupravy. Vtipné bylo i to, že špatně nastoupila i policejní hlídka. I mistr tesař se utne.
V konečné stanici jsem vystoupila vrcholně unavená, ale spokojená. Teda až do momentu, kdy jsem došla k výtahu. Polovinu cesty zatarasila cedule „Výtah mimo provoz“. Co teď? Fanny má panický strach z jezdících schodů. Zároveň také vím, že mé kolo je pro mě moc těžké a zrovna tyto schody jsou extra dlouhé. Po Fanynčině takřka herecké etudě na téma „Sama na schody nevstoupím“ jsem kolo postavila na nástupišti ke zdi, chytla holku za ruku a na schody nastoupila s ní. To ale začala fňukat, že mi někdo ukradne moje kolo. Zhruba v polovině eskalátorů nás naštěstí míjel cyklista jedoucí dolů a už z dálky na mě volající, že prý mě pozoruje už delší dobu a běží mi pomoct s kolem. Spadl mi kámen ze srdce a s velikou radostí jsem jeho nabídku přijala. Nahoře nás čekaly ještě další cyklistky, které patřily k onomu pánovi. Řekly mi, že prý jeli všichni kus cyklojízdy v mé blízkosti a líbil se jim můj playlist a tak mi moc rádi pomohou. Je hezké mít fanoušky. Byla jsem jim moc vděčná – dalo se říct, že mě tou pomocí zachránili. Jak jsem se ještě otočila po nefunkčním výtahu tak mě zarazilo, že nahoře žádná cedule o jeho rozbití nebyla. Výtah také normálně svítil a vypadal zcela v pořádku. Vrtá mi to hlavou doteď a docela podezřívám zřízence metra, že tam dole schválně umístili tu ceduli, aby navracejícím se cyklistům „zavařili“. Když je to baví, co já s tím.
To už naštěstí jen zbývalo posadit holku zpátky na kolo, znovu zapnout všechna světla a rychle domů. Silnice i stezka v parku byly příjemně prázdné a tak už chvilku po desáté holka spala v pelíšku. Jen se mě cestou domů vyptávala, kdy pojedeme zase tunelem Blanka – že by ráda vzala s sebou kamarádku ze školky. A jestli se prý příště bude vybírat vstupný? To mi přijde jako dobrý nápad :)

Celkově jízdu hodnotím kladně. Počasí nám přálo, trasa byla vhodná i pro pěší túru a muzika byl výborný nápad. Bála jsem se, že si budeme navzájem s hudbou konkurovat, stovka bedýnek se však rozprostřela po celém pelotonu a jen výjimečně se dostala do hudebního konfliktu. Do tunelu se jako řidič nikdy nepodívám, o to cennější to byl zážitek. Jen si myslím, že tohle už Auto*Mat nikdy nepřekoná. Žádné další takhle velké lákadlo už v Praze není. Na příští jízdu už tedy podle mne zamíří opět maximálně tři tisíce lidí – a to už ukočírovat jde. Uvidíme se tedy na podzim. A ať to jede!  

1 komentář:

  1. Podařilo se mi získat svého manžela s pomocí doktora kouzel jménem dr Ajayi, když jsem zjistil, že ho okouzlila jiná žena, byl jsem velmi šťastný, že jsem kontaktoval sesilatele kouzel, protože právě díky němu jsem byl schopen získat svého manžela zpět a teď žijeme v míru. kontaktujte doktora Ajayiho za veškerou vaši kouzla, pomohl mi získat zpět mého manžela. Věřím, že vám pomůže s tím, co vás trápí. E-mail drajayi1990@gmail.com nebo whatsapp: +2347084887094.

    OdpovědětVymazat